نمايندگان مجلس و كارشناسان بررسي كردند طرح جایگزیني خدمات رفاهي- بيمه‌اي به جاي یارانه نقدی

همدان نامه

همدان پایتخت تاریخ وتمدن

نمايندگان مجلس و كارشناسان بررسي كردند طرح جایگزیني خدمات رفاهي- بيمه‌اي به جاي یارانه نقدی

فاطمه سیروس

تهران امروز



با توجه به تلاش‌های مجلس درخصوص توقف اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها،قراراست به زودی طرحی درکمیسیون ویژه نظارت براجرای اصل 44 قانون اساسی،مطرح شود که به موجب آن خدمات بيمه‌اي جایگزین پرداخت یارانه نقدی شود.

درخصوص اصلاح هدفمندی یارانه‌ها همواره نظرمجلس با توقف پرداخت پول نقد به مردم بوده است بر همین اساس روزگذشته سخنگوی کمیسیون ویژه نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی و حمایت از تولید ملی مجلس اعلام کرد: برخی از نمایندگان طرح افزایش حمايت‌های بيمه‌اي به جای پرداخت يارانه‌های نقدی به مردم را به صورت اختیاری تهیه کرده‌اند که قرار است در جلسات این کمیسیون مطرح شود. جعفر قادری در خصوص ارائه طرح افزایش حمايت‌های بيمه‌اي به جای پرداخت يارانه‌های نقدی به مردم، اظهار داشت: موضوع افزایش حمايت‌های بيمه‌اي در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به صورت تدریجی در نظر گرفته شده است.البته بعید به نظر مي‌رسد دولت این بخش قانون هدفمندی را اجرا کند، چون بیشتر علاقه به پرداخت یارانه نقدی به مردم دارد. به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، به هر میزان که پرداخت یارانه نقدی به مردم کاهش یابد و حمايت‌های بيمه‌اي افزایش یابد، میزان اشتغال و تولید درکشور افزایش خواهد یافت. وی افزود: براین اساس برخی از نمایندگان طرح افزایش حمايت‌های بيمه‌اي به جای پرداخت يارانه‌های نقدی به مردم به صورت اختیاری را تهیه کرده‌اند که قرار است در جلسه کمیسیون مطرح شود.



نظام تامین اجتماعی مطلوب زمانبر اما بسیار مفید برای مردم

یک کارشناس اقتصادی درخصوص طرح جدید مجلس به تهران امروزگفت: این طرح درزمان اجرای مرحله اول قانون هدفمندی هم به میان کشیده شد که با موافقت همگان همراه بود. جمشید پژویان معتقد است:اجرای این طرح بسیارمطلوب وازطرفی بسیار گسترده است. بيمه‌های اجتماعی حمایتی برای مردم بسیار مفید بوده اما انجام این کار به یک زمان مناسب وطولانی نیاز دارد. این عضوهیات علمي‌داشگاه علامه طباطبایی درادامه گفت:برای انجام این طرح،ابتدا باید مراحل مقدماتی آن را شکل داد، زیرا انتقال سیستم خدمات بيمه‌اي به جای واریزنقدی به مردم شاید چندین سال به طول انجامد. این اقتصاددان با بیان مزیت های این طرح گفت:این طرح ازخسارت هزينه‌های گروه‌های کم درآمد جلوگیری کرده که این معضل یعنی(خسارت هزینه گروه‌های کم درآمد) متاثرازاصلاح قيمت‌ها بوده وباتوجه به تورم وپرداخت یارانه نقدی روزبه روزبیشتربه قشرضعیف جامعه آسیب وارد مي‌كند.

پژویان افزود: باید همزمان به فکر طراحی نظام تامین اجتماعی گسترده وسالم برای مردم باشیم.به عقیده پژویان جایگزینی این نظام وطرح بيمه‌های اجتماعی وخدمات بيمه‌اي به مردم درحال حاضروبه سهولت امکانپذیرنبوده وبه زماني طولانی و برنامه‌ريزی صحیح ودقیق نیازدارد.اما به تدریج و درآینده شاید بتوان این نظام را جایگزین سیستم پرداخت نقدی کرد.

پژویان با اشاره به اینکه این روش بسیاردقیق وعلمی است ونمی‌توان یک‌شبه آن راعملی کرد مي‌گوید:بسیاری ازکشورهای پیشرفته اروپایی،اروپای غربی و... ازاین روش استفاده کرده ومردم این کشورها تحت پوشش‌های بسیارپیشرفته حمایتی وبيمه‌اي قراردارند.ما هم می‌توانیم با الگوبرداری ازاین روشها ودیدن ساختارهای حمایتی وتسهیلاتی کشورهای پیشرفته،نسبت به اجرای آنها درکشوراقدام کنیم.



ارائه خدمات بيمه‌اي راهکاری مثبت

درخصوص اجرای طرح جایگزینی خدمات بيمه‌اي یک عضوکمیسیون اقتصادی مجلس به تهران امروزگفت:درمورد پرداخت یارانه‌ها نظرها وپیشنهادات متفاوتی مطرح بوده است.عده‌اي معتقدند که باید پول نقد به مردم پرداخت شود اما عده‌اي درمقابل مي‌گویند که اگرنقدینگی دردست مردم باشد آیا مدیریت هزینه مي‌تواند به درستی انجام گیرد؟

ایرج نديمي‌درادامه مي‌‌افزايد:مخالفان این نظریه معتقدند با دادن پول،اشتغالزايي درجامعه کاهش مي‌يابد ومردم به این روش عادت کرده ومعضلات اشتغال درکشورشدت خواهد گرفت. نماینده مردم لاهیجان گفت: ازطرفی ارائه کالا وخدمات موجب ایجاد اشتغالزايي خواهد شد زیرا با بروزاین پدیده افرادی که باید این خدمات را ارائه دهند به نوعی به کارمشغول خواهند شد. وی مي‌گوید:تزریق خدمات حمایتی وامدادی راهکاربسیارمناسب تری است که به جای اینکه کالا یا پول ارائه شود،خدمات درسطح مطلوب وویژه مانند سایرکشورهای پیشرفته ارائه شود. ندیمی معتقد است،طرفداران خدمات بيمه‌اي،آثارمستقیم پرداخت یارانه را مخرب دانسته واجرای این کار را باعث ازبین رفتن خدمت درجامعه می‌دانند.او مي‌گوید:خدمات بيمه‌اي به نوعی ارائه کالا وخدمات را هم دربر مي‌گيرد.



درپرداخت نقدی ازگروه هدف فاصله داریم

همچنین دراین باره یک عضوکمیسیون بهداشت درگفت‌وگو با تهران‌امروزاین روش راکاملا علمی بیان مي‌كند ومي‌گوید:برای پرداخت یارانه‌ها بهترین روش وعلمی‌ترین روش این است که ازفقرا شروع شده و به ثروتمندان ختم شود.

شاهرخ رامین مي‌گوید: اگراین سیستم جایگزین پرداخت نقدی شود درمقایسه با آن روش،ده‌ها بارعادلانه تربوده وباعث مي‌شود که فقرا ونیازمندان مورد حمایت بیشتری قراربگیرند. به اعتقاد رامین تاکنون گروه هدف درسیستم هدفمندی یارانه‌ها به خوبی شناسایی نشده وموردحمایت نبوده‌اند. نماینده مردم تهران درادامه مي‌‌افزايد:بهترین روش پرداخت یارانه این است که به گروه هدف پرداخت شود.متاسفانه درسیستم قانون هدفمندی کشور،پرداخت یارانه ازگروه هدف فاصله دارد وهمانطورهم که مفسران اقتصادی وبسیاری ازکارشناسان بارها اعلام کردند این روش مخرب بوده وباعث ایجاد تورم وبروزمشکلات اقتصادی دیگرخواهد بود. عضوکمیسیون بهداشت به طرح جدید مجلس وجایگزینی خدمات وتسهیلات بيمه‌اي به جای پرداخت پول اشاره مي‌كند ومي‌گوید:به دلیل اینکه درجامعه قشرضعیف ونیازمند بیشتردرمعرض خطرات جدی و بيماري‌های مختلف قراردارند وباتوجه به اینکه گروه هدف راباید به درستی شناسایی کنیم،روش پوشش بيمه‌اي یک روش کاملا علمی وسنتی بوده وبا این روش می‌توان حامی قشرضعیف جامعه باشیم.

این گزارش مي‌‌افزايد روز سه شنبه 23 آبان 91 مجلس شورای اسلامی طرحی فوریتی را تصویب کرد که پس از تایید شورای نگهبان، برای اجرا به دولت ابلاغ شد. به موجب اين طرح دولت بايد اولا گران کردن حامل‌های انرژی، آب و نان و سایر کالاهای یارانه ای را در سال ۹۱ کنار بگذارد. ثانیا يارانه‌های نقدی را از هر منبعی که باشد، اضافه نکند.درآن روزاحمد توکلی درنامه ای خطاب به مردم درخصوص معایب طرح هدفمندی نوشت:هدف اولیه ادعایی دولت را درباره هدفمندی یارانه‌ها به یادآورید: افزایش قیمت حامل‌های انرژی و حذف يارانه‌های دیگر به قصد بهبود مصرف و افزایش کارایی تولید و عادلانه کردن مصرف يارانه‌های آشکار و پنهان که دولت وعده ریشه‌کن کردن فقر را مي‌داد حالا تبدیل شده است به افزایش هزینه تولید و گسترش تعطیلی بنگاه‌ها و تورم فزاینده در حالی که دولت تنها یک هدف بیشتر نمي‌شناسد: به هر طریقی، ولو غیر قانونی و ضد مصالح ملی، پول نقد در جیب مردم بگذارد!

گفتنی است چندی پیش پرویز کاظمی، وزیر رفاه دولت نهم نیزدرباره مشکلات روز اقتصاد ایران درگفت‌وگوبا سایت اقتصاد آنلاین با بیان اینکه توزیع نقدی یارانه‌ها بدترین کارممکن بود به ارائه راهکارهایی دراین خصوص پرداخته وراهکارهای جایگزینی پرداخت نقدی را گفته بود: توزیع نقدی قاعدتا نقدینگی را زیاد مي‌كند و به‌دنبال آن تورم زیاد مي‌شود. تقاضا برای برخی کالاها زیاد مي‌شود. می‌توانستیم از معافیت مالیاتی استفاده کنیم. این اثرش در بازار خیلی متعادل‌تر است یا اینکه در بخش سلامت سرمايه‌گذاری مي‌كردیم. ما اگر آمده بودیم و در آمدی که حاصل شده را در بخش سلامت سرمايه‌گذاری کرده بودیم فردی که بیمار بود دیگر نگران هزينه‌های درمان نبود. سوم اینکه اگر بحث آموزش را می‌توانستیم مدنظر قرار دهیم می‌توانستیم این پول را در بخش آموزش صرف کنیم. چهام هم اینکه می‌توانستیم سرمايه‌گذاری‌هایی انجام دهیم که اشتغالزا باشد. اگر حذف یارانه‌ها با چنین اقداماتی همراه باشد قاعدتا جامعه به سمت تعادل حرکت مي‌كند. ما آمدیم و ساده‌ترین کار ممکن که توزیع نقدی یارانه است را انجام دادیم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+ نوشته شده در  سه شنبه 14 آذر 1391برچسب:,ساعت 23:10  توسط محمد گلزار